Hej !
Jag kommer ge olika exempel på hur jag arbetat under året med bloggarna.
Nyckelord för mig när det gäller formativ undervisning är:
1. Elevexempel med självutvärdering 8C. Typ two stars and a wish ( effekten sitter i dimensionen reflektion kring kvaliteer i sitt eget arbete ).
http://guldkroksskolan8.blogspot.se/2016/05/taluppfattning-o-huvudrakning.html
Elever får bekanta sig med uppgifterna och delas sedan in i smågrupper. Uppgiften går ut på att de tillsammans ska redovisa en uppgift som sedan publiceras på bloggen. Tydliga anvisningar vad man ska tänka på - liknande en checklista.
Efter publiceringen på bloggen så kan vi alla ta del av varandras arbeten, reflektera och tillsammans leta efter de kvaliteer som kännetecknar en bra redovisning. Varje grupp får vid gruppgenomgången välja ut och presentera något i sitt eget arbete som man är nöjd med och något som man vill utveckla.
2. Goda elevexempel som publiceras ( fysik 8D ). Samla på sig goda exempel där elever får se konkreta arbeten utifrån betygskriterier.
http://mattestaffan8.blogspot.se/2016/04/prov-i-energi.html
http://mattestaffan8.blogspot.se/2016/05/exempel-pa-elevarbetet-brev-till.html
http://mattestaffan8.blogspot.se/2016/05/blog-post_13.html
http://guldkroksskolansfysik.blogspot.se/2016/05/uppfoljning-av-prov.html
3. Kommentarfält fysik år 7. Begreppet densitet. Vilka föreställningar finns om olika fysikaliska begrepp ?
http://guldkroksskolansfysik.blogspot.se/2016/04/uppdrag-6-kan-en-lerklump-flyta.html
4. Förberedelsarbete inför prov. Sammanställning med checklista, quiz, film och övningar ( matematik 8C och fysik år 7 ). Stöd för föräldrar ( elevexempel 8c geometri )
http://guldkroksskolansfysik.blogspot.se/2016/05/instuderingsfragor-till-prov.html
( interaktiva program som förklaras med skärminspelningar )
http://guldkroksskolan8.blogspot.se/2016/03/infor-provet-pa-tisdag.html
( obs elevkommentar )
5.
Quiz ( filmade quizfrågor år 9 )
http://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=test-r-9-eniv-v2-prov-v41
Formativt på individnivå och på gruppnivå. Följ upp resultat.Visa exempel t.ex volym år 8
Samma quiz men med olika funktioner. Du kan kopiera ett quiz och lägga in olika funktioner t.ex try again, visa rätt svar efter att du svarat.
6. Kahoot Kända bråk
https://play.kahoot.it/#/k/0a08eaad-5971-4e01-9f14-74d0933d5ced
Grupputvärdering:
Är det något du vill pröva ? Bloggande är en plattform som kan användas för olika metoder exempelvis film, quiz, skärminspelningar och foton. Vilka för och nackdelar ser du med tanke på kollegor/elever/vårdnadshavare ?
Om det är så att du vill börja, önskar du stöd för att komma igång ? Hur kan ett sådant eventuellt stöd se ut ?
Om tid tillåter:
http://fridtjuv.se/
https://www.edqu.se/
Jag kommer ge olika exempel på hur jag arbetat under året med bloggarna.
Nyckelord för mig när det gäller formativ undervisning är:
- Granska
- Värdera
- Utveckla
Allting började med frustration och en youtubekanal.
1. Elevexempel med självutvärdering 8C. Typ two stars and a wish ( effekten sitter i dimensionen reflektion kring kvaliteer i sitt eget arbete ).
http://guldkroksskolan8.blogspot.se/2016/05/taluppfattning-o-huvudrakning.html
Elever får bekanta sig med uppgifterna och delas sedan in i smågrupper. Uppgiften går ut på att de tillsammans ska redovisa en uppgift som sedan publiceras på bloggen. Tydliga anvisningar vad man ska tänka på - liknande en checklista.
Efter publiceringen på bloggen så kan vi alla ta del av varandras arbeten, reflektera och tillsammans leta efter de kvaliteer som kännetecknar en bra redovisning. Varje grupp får vid gruppgenomgången välja ut och presentera något i sitt eget arbete som man är nöjd med och något som man vill utveckla.
2. Goda elevexempel som publiceras ( fysik 8D ). Samla på sig goda exempel där elever får se konkreta arbeten utifrån betygskriterier.
http://mattestaffan8.blogspot.se/2016/04/prov-i-energi.html
http://mattestaffan8.blogspot.se/2016/05/exempel-pa-elevarbetet-brev-till.html
http://mattestaffan8.blogspot.se/2016/05/blog-post_13.html
http://guldkroksskolansfysik.blogspot.se/2016/05/uppfoljning-av-prov.html
3. Kommentarfält fysik år 7. Begreppet densitet. Vilka föreställningar finns om olika fysikaliska begrepp ?
http://guldkroksskolansfysik.blogspot.se/2016/04/uppdrag-6-kan-en-lerklump-flyta.html
4. Förberedelsarbete inför prov. Sammanställning med checklista, quiz, film och övningar ( matematik 8C och fysik år 7 ). Stöd för föräldrar ( elevexempel 8c geometri )
http://guldkroksskolansfysik.blogspot.se/2016/05/instuderingsfragor-till-prov.html
( interaktiva program som förklaras med skärminspelningar )
http://guldkroksskolan8.blogspot.se/2016/03/infor-provet-pa-tisdag.html
( obs elevkommentar )
5.
Quiz ( filmade quizfrågor år 9 )
http://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=test-r-9-eniv-v2-prov-v41
Formativt på individnivå och på gruppnivå. Följ upp resultat.Visa exempel t.ex volym år 8
Samma quiz men med olika funktioner. Du kan kopiera ett quiz och lägga in olika funktioner t.ex try again, visa rätt svar efter att du svarat.
6. Kahoot Kända bråk
https://play.kahoot.it/#/k/0a08eaad-5971-4e01-9f14-74d0933d5ced
Grupputvärdering:
Är det något du vill pröva ? Bloggande är en plattform som kan användas för olika metoder exempelvis film, quiz, skärminspelningar och foton. Vilka för och nackdelar ser du med tanke på kollegor/elever/vårdnadshavare ?
Om det är så att du vill börja, önskar du stöd för att komma igång ? Hur kan ett sådant eventuellt stöd se ut ?
Om tid tillåter:
http://fridtjuv.se/
https://www.edqu.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar