onsdag 3 oktober 2018

Aspekter av delaktighet

Länk till del 4. Vi inleder med att lyssna 10 minuter på det ljudklipp som fanns med i A.

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/4-specialpedagogik/Grundskola/121_Inkludering_och_delaktighet_eleven_och_larmiljon_i_fokus/del_04/

Moment B – kollegialt arbete

Diskutera 

Utgå i diskussionen från era reflektioner och det ni antecknat när ni tagit del av materialet i moment A. Ha gärna materialet tillgängligt om ni tillsammans vill läsa eller lyssna på någon sekvens igen. 
1. Inled med att arbeta parvis under 10 minuter. Berätta för en kollega om en egen erfaren-het av delaktighet och om något tillfälle då ni upplevt bristande delaktighet. Försök att använda delaktighetsaspekterna för att belysa situationerna. 
Tillhörighet: " Inskriven "
Tillgänglighet
Fysisktillgång till platser, miljöer och lärverktyg.
Meningssammanhang,förstå meningen i sammanhanget.
Sociokommunikativt, språk, koder och regler för samspel.
Samhandling,  gemenskap och interaktion.
Erkännande, omgivningens attityder.
Engagemang, hur ser villkoren ut för engagemang ?
Autonomi, den enskildes möjligheter till inflytande och självbestämmande

2. Därefter samtalar hela gruppen tillsammans. Om ni vill kan ni använda diskussionsfrågorna som stöd för samtalet. 
  • Vilken innebörd har begreppet delaktighet på er skola? Hur syns det i verksamheten? 

  • Hur kan delaktighetsaspekterna vara ett stöd i arbetet med att uppmärksamma delaktighet och bristande delaktighet i skolans lärmiljö? 

  • Är det någon aspekt som är särskilt viktig som lärare är uppmärksamma på? Ge gärna konkreta exempel från er undervisning. 

  • Finns det ytterligare aspekter av delaktighet som modellen inte har tagit med? 

Planera och förbered 

3. Planera en undervisningsaktivitet utifrån era diskussioner och det material ni tagit del av i moment A. 
Förbered aktiviteten som är observation av den egna undervisningen. Under den här aktiviteten är det tänkt att ni vid ett lektionstillfälle ska undersöka och reflektera kring villkoren för delaktighet. Avsätt gärna tid efter aktiviteten och skriv kort ned vad du observerat.
Nedan följer ett exempel på en sådan aktivitet. 
Kom överens om en delaktighetsaspekt som ni ska fokusera särskilt på. Meningen är att ni ska undersöka och prova på att använda aspekten som ett stöd vid observationen av undervisningen. 
Förbered aktiviteten genom att formulera frågeställningar till den delaktighetsaspekt ni valt. 
Vi använder häftet från momenta A s.4 - 9.
Här följer förslag på några frågeställningar som handlar om aspekten tillgänglighet: 
Hur fungerar elevuppgifterna för eleverna? 
  • Är aktivitetens mål begriplig för eleverna? 
  • Har alla elever uppfattat hur länge aktiviteten kommer att hålla på? 
  • Kan alla elever ta del av och förstå material, texter, filmer etc.? 
  • Har alla elever läromedel och tidsenliga verktyg så att de kan delta på samma villkor som de övriga eleverna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar