https://larportalen.skolverket.se/#/modul/4-specialpedagogik/Grundskola/101_Inkludering_och_skolans_praktik
Dagens arbete i UFA-grupperna
Dagens arbete i UFA-grupperna
Moment C
Exempel på aktivitet
Ett samtal med en grupp lärare på skolan. Förbered en frågeställning som utgångspunkt för en diskussion kring inkludering och skolans kultur. Förslag på frågeställning:
Ett samtal med en grupp lärare på skolan. Förbered en frågeställning som utgångspunkt för en diskussion kring inkludering och skolans kultur. Förslag på frågeställning:
- Vilka olika föreställningar om ansvaret för elevers skolsvårigheter styr skolans specialpedagogiska arbete? (Se sid 3-4 och 10 i artikeln ”Inkludering och skolans kultur”)
Några textrader från sidan 3
" .... att arbeta proaktivt för att utveckla undervisningen utifrån alla elevers olikheter. "
" .... begreppet " special needs " education under 2000-talet allt mer kommit att ersättas av begreppet " inclusive education ", vilket kan förstås som ett förändrat fokus ......"
" ..... där orsaker till svårigheterna anses ligga hos eleven och specialpedagogiska insatser görs reaktivt på individnivå, för att kompensera elevens brister. "
Moment D – gemensam uppföljning
Utgå från era reflektioner och anteckningar från moment C.
Beskriv och reflektera gemensamt över era erfarenheter.
Diskutera
Som stöd i er gemensamma diskussion och reflektion kan ni utgå från följande frågeställningar:
- Framkom det några nya perspektiv på diskussionen om er skolas sätt att organisera sin verksamhet för att utvecklas i inkluderande riktning?
- Vad i samtalen överraskade er?
- Vad i samtalen var särskilt inspirerande?
- Har några specifika behov på skolan tydliggjorts och i så fall vilka?
- Vilka likheter och olikheter mellan elevhälsoteamets, lärarnas och elevernas tankar har blivit synliga?
- Vilka tankar och frågeställningar tar ni med er inför det fortsatta arbetet med de kommande delarna i modulen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar