https://larportalen.skolverket.se/#/modul/4-specialpedagogik/Grundskola/101_Inkludering_och_skolans_praktik/del_05/
Del 5: Moment B – kollegialt arbete
Diskutera och analysera
Utgå från era reflektioner och det ni antecknat när ni tagit del av materialet i moment A. Ha gärna materialet tillgängligt om ni tillsammans vill läsa eller se någon sekvens igen.
I artikeln ”Observans som stöd för undervisningen” samt i filmen från Viksjöskolan lyfts betydelsen av att lärare kartlägger sin undervisning. Genom elevsamtal kring ett undervisningstillfälle och kollegial reflektion får lärarna möjlighet att utveckla sin undervisning i syfte att kunna möta alla elevers behov.
- Vilka olika kartläggningar görs på er skola? Varför görs dessa kartläggningar? I vilket syfte?
- Hur görs kartläggningar till exempel utifrån organisations-, grupp- och individperspektiv på er skola? När görs de? Av vem och för vem?
- Hur stödjer er skola elevernas delaktighet i kartläggningarna?
- Hur utforskar ni olika elevers perspektiv på undervisningen? Vilka erfarenheter av elevsamtal finns i arbetslaget?
Planera och förbered
Planera ett undervisningsmoment eller en lektion som ni skulle vilja utforska vidare (kartlägga)
med hjälp av elevernas perspektiv. Samtalet kan till exempel handla om förhållningssätt, struktur
och arbetssätt i aktiviteten men också vad eleverna anser skulle kunna stödja dem för att utveckla
det egna lärandet.
Aktiviteten kan videofilmas eller spelas in på ljudfil. Ni kan vara två eller flera lärare som genomför aktiviteten tillsammans.
Exempel på aktivitet 1
Ringa in vad i elevernas lärande ni skulle vilja utforska (kartlägga) i det utvalda undervisningsmomentet. I filmen från Viksjöskolan handlade det till exempel om källkritik. Bestäm hur många och vilka elever som ska vara med vid kartläggningssamtalet och motivera varför ni väljer dessa. Planera att inleda samtalet med att berätta för eleverna varför ni valt detta undervisningsmoment/lektion för kartläggning och att ni är nyfikna och intresserade av att ta del av deras uppfattningar.
Formulera frågor till eleverna som ger rikligt med information om undervisningen. Ställ öppna frågor som exempelvis börjar med Hur upplevde ni….? Vad tänker ni om…? Berätta om…. Vad har ni för förslag kring…?
Exempel på aktivitet 2
Välj ett ordinarie undervisningsmoment eller en lektion där ni planerat att eleverna ska samarbeta på något sätt. Bestäm hur många och vilka elever som ska vara med på kartläggningssamtalet efter den genomförda aktiviteten. Planera att inleda samtalet med att berätta för eleverna varför ni är intresserade av att utforska (kartlägga) arbetsformen samarbete och att ni är nyfikna och önskar att ta del av deras uppfattningar. Förbered genom att formulera öppna frågor att ställa till eleverna som ger möjlighet till information om elevernas arbetsprocess kring samarbetet, hur de upplever att samarbetet fungerade samt vilka förslag på förändringar de har. Eleverna kan även behöva få möjlighet att reflektera individuellt och eventuellt göra noteringar kring frågeställningarna innan gruppen samtalar tillsammans.
Exempel på aktivitet 3
Välj ut en eller flera elever som eventuellt kan vara i behov av särskilt stöd och där en pedagogisk utredning kan vara aktuell. Genomför ett kartläggande samtal kring elevens eller elevernas tankar om och uppfattning om en utvald del av undervisningen, samt hur de anser att den bättre kan anpassas till deras förutsättningar och möjlighet till måluppfyllelse. Använd gärna frågorna på sidan 17 i artikeln. Dokumentera utifrån elevernas och era tankar hur undervisningen kan anpassas utifrån eleverna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar