lördag 26 mars 2016

Multiplikation


Uppstart:

Klicka på länken och pröva den första övningen, multiply i ca 5-10 minuter.

Arbetspass

Nu ska vi gör på liknande sätt som i övningen ovanför. Ta fram penna och rutat papper. Rita tre små olika stora rektanglar på rutat papper.  Var noga och följ linjerna.

Den första faktorn är antalet rutor längs med rektangelns ena sida.
Den andra faktorn är antalet rutor längs med rektangelns andra sida.

När du multiplicerar faktorerna  så får du antalet rutor i rektangeln.  Inom matematiken så  kallas det för produkten av faktorerna.

Uppgift

1)      Undersök hur många rutor du har i dina rektanglar. Anteckna svaret i  rektangeln.
2)      Rita en rektangel med 24 rutor. Hur många olika sådana rektanglar kan du rita ?
3)      Produkten är 24 men vilka är de olika faktorerna ?

Samtala

Sara och Miriam funderar över  om multiplikationen 8 X 3  är samma sak som  3 X 8. Hur tänker du ?  Visa och förklara, ta gärna hjälp av en ritad rektangel !

Uppgift
Du ska nu försöka rita rektanglar som alla har 48 rutor. Hur många olika sådana rektanglar kan du rita ?
Produkten är 48 men vilka olika faktorer kan du hitta ?

Övning

Nu är det dags att öva multiplikation. Välj svårighetsnivå.  Utmana dig själv eller spela tillsammans med en kamrat. Klicka på länken.


Avslut
Använd dina kunskaper i ett mattespel. Spela själv eller tillsammans med en kamrat.  Först i mål vinner, lycka till och kämpa på !

Gör en självbedömning  och lämna in till din lärare
Jag kan begreppen faktor och produkt                                       Nej                  Osäker                Ja
Jag kan någon metod för att beräkna 8 X 7                                Nej                  Osäker                Ja
Jag kan visa och förklara varför 6 X 3 är lika med 3 X 6            Nej                  Osäker                Ja


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar