Uppstart:
Klicka på länken och pröva den första övningen, multiply i
ca 5-10 minuter.
Arbetspass
Nu ska vi gör på liknande sätt som i övningen ovanför. Ta
fram penna och rutat papper. Rita tre små olika stora rektanglar på rutat papper. Var noga och följ linjerna.
Den första faktorn är antalet rutor längs med rektangelns ena
sida.
Den andra faktorn är antalet rutor längs med rektangelns andra
sida.
När du multiplicerar faktorerna så får du antalet rutor i rektangeln. Inom matematiken så kallas det för produkten av faktorerna.
Uppgift
1)
Undersök hur många rutor du har i dina rektanglar. Anteckna svaret i rektangeln.
2)
Rita en rektangel med 24 rutor. Hur många olika
sådana rektanglar kan du rita ?
3)
Produkten är 24 men vilka är de olika faktorerna
?
Samtala
Sara och Miriam funderar över om multiplikationen 8 X 3 är samma sak som 3 X 8. Hur tänker du ? Visa och förklara, ta gärna hjälp av en ritad
rektangel !
Uppgift
Du ska nu försöka rita rektanglar som alla har 48 rutor. Hur
många olika sådana rektanglar kan du rita ?
Produkten är 48 men vilka olika faktorer kan du hitta ?
Övning
Nu är det dags att öva multiplikation. Välj svårighetsnivå. Utmana dig själv eller spela tillsammans med
en kamrat. Klicka på länken.
Avslut
Använd dina kunskaper i ett mattespel. Spela själv eller
tillsammans med en kamrat. Först i mål
vinner, lycka till och kämpa på !
Gör en självbedömning
och lämna in till din lärare
Jag kan begreppen faktor och produkt Nej Osäker Ja
Jag kan någon metod för att beräkna 8 X 7 Nej Osäker Ja
Jag kan visa och förklara varför 6 X 3 är lika med 3 X
6 Nej Osäker Ja
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar