I grunden är jag gymnasielärare och har under de senaste åren haft möjlighet att förena undervisning i skolans värld med forskning vid Linköpings universitet.
Fackgranskat boken Utmanande undervisning i klassrummet (Natur & Kultur, 2013) som är skriven av James Nottingham
Skolutvecklingsprogram Visible learning plus i Skandinavien, ett program som jag är utbildad inom.
Länk till visible learning plus
https://vimeo.com/112660487
http://www.effektivundervisning.se/simon-hjort.html
Några av Simon Hjort egna citat:
- "I fokus står alltid att utifrån ledande forskning visa på konkreta tillvägagångssätt för att utveckla undervisning och göra den mer effektiv"
- "En central del av mitt uppdrag handlar om att understödja kollegialt lärande som involverar hela skolor. På så vis skapas strukturer där lärares undervisning utvecklas systematiskt så att den blir mer effektiv."
- "Min forskning är präglad av närhet till klassrummet och handlar om hur lärare undervisar för att utveckla elevers kritiska tänkande."
Är du intresserad av Simon Hjorts licentiatavhandling? Då finner du den här.
Några citat från avhandlingen:
"I läroplanen knyts behovet av kritiskt tänkande till ett allt snabbare informationsflöde i världen och till att eleverna ska närma sig ett vetenskapligt sätt att tänka på. "
"Redan inledningsvis nämndes att kritiskt tänkande brukar användas för att beteckna ett ”granskande” tänkande"
"Detta innebär att jag intresserat mig för vad lärarna vill uppnå med sin undervisning när det kommer till kritiskt tänkande, hur de väljer att göra i förhållande till detta, vad som händer i mötet med eleverna samt om och på vilka vis eleverna ger uttryck för ett kritiskt tänkande i klassrummet."
Några citat från avhandlingen:
"I läroplanen knyts behovet av kritiskt tänkande till ett allt snabbare informationsflöde i världen och till att eleverna ska närma sig ett vetenskapligt sätt att tänka på. "
"Redan inledningsvis nämndes att kritiskt tänkande brukar användas för att beteckna ett ”granskande” tänkande"
"Detta innebär att jag intresserat mig för vad lärarna vill uppnå med sin undervisning när det kommer till kritiskt tänkande, hur de väljer att göra i förhållande till detta, vad som händer i mötet med eleverna samt om och på vilka vis eleverna ger uttryck för ett kritiskt tänkande i klassrummet."
Om du istället vill läsa en artikel om ansträngning som riktar sig direkt till lärare så hittar du den här.
( Att lära sig att göra sitt bästa )
Rubrik: Elever som tror på sin egen förmåga anstränger sig mer och lyckas bättre
Citat hämtat från artikeln: " Om eleven värdesätter målet högt och det finns en stark förväntan om ett lyckat resultat är sannolikheten stor att ansträngningen också kommer att vara därefter. "
"Som lärare kan vi bidra i denna process genom att synliggöra framsteg som görs för eleven. Vi kan fokusera på utveckling, snarare än på jämförelse av elever. Vi kan arbeta med tydliga lärmål och förvissa oss om att eleverna förstår vad det är de ska lära sig. Vi kan också undervisa eleverna i självbedömningsstrategier så de får möjlighet att lära sig att regelbundet reflektera kring sitt eget lärande. I detta arbete kan vi ta utgångspunkt i de tre metakognitiva frågorna:
• Vart är jag på väg?
• Hur går det för mig?
• Vad är nästa steg? "
"Ett konkret tips är att be eleverna fundera över något svårt som de lyckats med och vilket förhållningssätt som gjorde det möjligt." ( i samtal med elever om hur vi lär oss och betydelse av ansträngning. Min notering )
Urval från Simon Hjorts föreläsning.
Vi ska se och samtala utifrån ett urval av Simons " föreläsningspp:s "
( Att lära sig att göra sitt bästa )
Rubrik: Elever som tror på sin egen förmåga anstränger sig mer och lyckas bättre
Citat hämtat från artikeln: " Om eleven värdesätter målet högt och det finns en stark förväntan om ett lyckat resultat är sannolikheten stor att ansträngningen också kommer att vara därefter. "
"Som lärare kan vi bidra i denna process genom att synliggöra framsteg som görs för eleven. Vi kan fokusera på utveckling, snarare än på jämförelse av elever. Vi kan arbeta med tydliga lärmål och förvissa oss om att eleverna förstår vad det är de ska lära sig. Vi kan också undervisa eleverna i självbedömningsstrategier så de får möjlighet att lära sig att regelbundet reflektera kring sitt eget lärande. I detta arbete kan vi ta utgångspunkt i de tre metakognitiva frågorna:
• Vart är jag på väg?
• Hur går det för mig?
• Vad är nästa steg? "
"Ett konkret tips är att be eleverna fundera över något svårt som de lyckats med och vilket förhållningssätt som gjorde det möjligt." ( i samtal med elever om hur vi lär oss och betydelse av ansträngning. Min notering )
Urval från Simon Hjorts föreläsning.
Vi ska se och samtala utifrån ett urval av Simons " föreläsningspp:s "
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar