onsdag 20 februari 2019

Inkludering och skolans praktik


Länk till lärportalen

https://larportalen.skolverket.se/#/modul/4-specialpedagogik/Grundskola/101_Inkludering_och_skolans_praktik/del_03/


Dagens upplägg del 3 moment A + B
  1. Vi läser texten 30 minuter
  2. Film
  3. Samtal och diskussion i smågrupper ( diskussionsfrågor moment B uppkopierat )
  4. Planering av egen uppgift ( eller tillsammans med kollega / kollegor ) Aktivitet 1 är tänkt att genomföras under kommande 5 arbetsdagar. 


Del 3. Specialpedagogiska insatser för trygghet och engagemang

Specialpedagogiska insatser riktade mot skolans sociala arbetsmiljö gynnar alla elever och i synnerhet elever i skolsvårigheter. 
I skolans uppdrag ingår att utveckla demokratiska värderingar, likvärdighet och jämställdhet vilket förmedlas såväl genom förhållningssätt och organisation som i undervisningsaktiviteter.
elever
Forskning visar att det finns samband mellan sociala relationer och elevers studieresultat. 
Artikeln i denna del tar upp ett antal målsättningar att sträva efter i lärmiljön för att tillgodose elevers grundläggande behov av kompetens, samhörighet, autonomi, öppenhet och stabilitet. 
Syftet med delen är att ge en fördjupad kunskap om hur lärandeprocesser påverkas av det sociala samspelet.

Läs

I artikeln ” Specialpedagogiska insatser genom det sociala klimatet i lärmiljön” förklaras hur och varför specialpedagogiska insatser bör riktas till skolans arbetsmiljö och hur dessa bidrar till goda lärprocesser. 
I artikeln beskrivs också vad som kännetecknar en god lärmiljö samt önskvärda målsättningar vid en egen analys och utformande av aktiviteter.
I artikeln lyfts även vikten av att, på individnivå, inte skilja mellan elevers kognitiva och känslomässiga aspekter. Elevers exekutiva funktioner, självreglering och arbetsminne påverkas av känslor som eleverna upplever i lärandesituationerna.

Del 3: Moment B – kollegialt arbete

Diskutera och analysera

Utgå från era reflektioner och det ni antecknat när ni tagit del av materialet i moment A. Ha gärna materialet tillgängligt om ni vill läsa eller se någon sekvens igen. 
Artikeln "Specialpedagogiska insatser genom det sociala klimatet i lärmiljön" beskriver hur elevers inre motivation påverkas av de grundläggande behoven av att uppleva samhörighet med andra, att uppleva kompetens samt att uppleva autonomi.
  • Hur arbetar ni på er skola för att främja upplevelse av samhörighet?

  • Hur stöds elevers upplevelse av kompetens, genom till exempel återkoppling på lärande?

  • Hur planerar och genomför ni undervisningen utifrån elevers behov av att uppleva autonomi? 
I filmen ”Att skapa en trygg skola” visas exempel på vikten av att identifiera förutsättningar för att att skapa goda lärmiljöer. 
  • Hur uppmärksammas trygghet kopplat till elevernas lärande och kunskapsutveckling på er skola?

Planera och förbered

Planera en undervisningsaktivitet utifrån era diskussioner och det material ni tagit del av i moment A.

Genomför gärna aktiviteten tillsammans med en eller flera kollegor så att en kan vara observatör.


Observatörens uppgift är att studera samspelet mellan lärare och elever och mellan elever.
Artikeln "Specialpedagogiska insatser genom det sociala klimatet i lärmiljön" tar upp ett antal målsättningar att sträva efter i lärmiljön; kreativitet, stimulans, lärande, kompetens, säkerhet, kontroll, hjälpsamhet, delaktighet, ansvar och inflytande. Välj en målsättning utifrån vad ni anser behöver utvecklas i er lärmiljö.

Planera en lektion med målsättningen som utgångspunkt i förhållningssätt och arbetssätt. 
Planera även en utvärdering som ni ska genomföra tillsammans med eleverna i slutet av lektionen. Syftet är att ta reda på elevernas upplevelser av den valda målsättningen. Fundera på hur alla elever kan ges möjlighet att komma till tals, både individuellt och i grupp, genom att använda både verbala och ickeverbala uttryckssätt.
Exempel på aktivitet 1
Utgå från en lektion ni planerar att genomföra och ha målsättningen kompetens som utgångspunkt i förhållningssätt och arbetssätt. 

( Kompetens beskrivs i texten ;  elever utvecklar självtillit när lärare förmedlar en tilltro till alla elevers förmåga att lära sig och bemästra skolämnena och när lärare stödjer dem i dessa processer, så att eleverna inte ger upp när de möter utmaningar, utan anstränger sig för att de tror på sina utsikter. )
Följande frågeställningar kan vara ett stöd vid planeringen:
  • Hur visar ni tilltro till elevernas olika förmågor?
  • På vilka sätt får eleverna efter behov stöd vid utmanande lärsituationer?
  • På vilket sätt får eleverna stöd efter behov i arbetet med att genomföra och slutföra aktiviteter?
Planera en utvärdering där alla elever ges möjlighet att uttrycka sig.

Det finns flera sätt att utvärdera beroende på vilken information man som lärare efterfrågar.

Ett sätt kan vara att låta eleverna samtala med kamrater kring aktiviteten, med stöd av öppna frågor och struktur för genomförande.

Utvärderingen kan även göras individuellt genom att eleverna med bild eller text beskriver i vilka situationer de upplever att något är svårt och vilket stöd de då behöver i sitt lärande. 
Följande frågeställningar kan användas som stöd vid utvärdering av elevernas upplevelse av kompetens.
  • Hur känns det när man klarat något som upplevts som svårt?

  • Vilken betydelse har läraren respektive andra elever för att man ska klara av utmaningar i skolan?

  • Hur kan lärare visa att de har tilltro till elever?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar