onsdag 6 februari 2019

Samtals- och diskussionsfrågor om samarbete

Diskutera och analysera

Utgå från era reflektioner och det ni antecknat när ni tagit del av materialet i moment A. Ha gärna materialet tillgängligt om ni tillsammans vill läsa eller se på någon sekvens igen.

Utdrag från texten:

"  De erfarenheter som som enskilda lärare gör i klassrummen varje dag- det som kallas det informella lärandet - måste enligt forskningen lyftas upp till en kollektiv nivå där lärare tillsammans reflekterar över och problematiserar undervisningen " ( s.1 )


" ..... se på lärares olikhet på samma sätt. Lärare är olika, kan hjälpa varandra och lära av varandras olikhet " ( s.2 )


" När lärare arbetar bredvid varandra direkt i undervisningen och tillsammans med eleverna blir deras handlingar synliggjorda och kan bli föremål för kollegial reflektion och feedback " ( s.5 )

  • Vilken erfarenhet har ni av att samarbeta?

  • På vilka sätt samarbetar ni kring att planera, genomföra och utvärdera undervisning tillsammans?

  • På vilka sätt diskuterar ni och använder kunskap som redan finns på skolan och inom lärarlagen om elevers olikheter och olika behov av till exempel uppmärksamhet, svårigheter att vänta på sin tur, språkliga svårigheter eller svårigheter i sociala interaktioner? 

  • På vilket sätt utmanar och problematiserar ni varandra kollegialt i planeringen av undervisningen? 

  • Hur tar ni vara på era erfarenheter av samarbete, utmaningar och problematiseringar för att ytterligare utveckla er kompetens?

  • Finns det flera sätt att samarbeta på skolan, där ni blir synliga för varandra och där ni tillsammans diskuterar och utvecklar undervisningen?

  • Vilka kvalificerade reflekterande samtal för ni på er skola?

  • Vad tror ni samarbetet på skolan har för betydelse för era elever?
Runda: Vad tar jag med mig från dagens samtal ? Något som bekräftar det jag redan gör, något jag vill pröva ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar