Dagens UFA
- Textläsning
- Återsamling + film
- Samtala om text och film ( grönmarkerade frågor )
- Om vi hinner. Planera aktivitet. ( om ej, i mån av tid förslagsvis spontana kollegiala samtal under veckan ).
https://larportalen.skolverket.se/#/modul/4-specialpedagogik/Grundskola/101_Inkludering_och_skolans_praktik/del_08/
Moment B – kollegialt arbete
- Vilka erfarenheter har ni av att arbeta med estetiska lärprocesser och multimodalt arbete på er skola i olika ämnen?
- Vad skulle ni vilja utveckla mer i er undervisning och i samarbetet med kollegor?
I arbetet med estetiska lärprocesser och multimodalt lärande lyfts bland annat miljö, tid och tempo samt transformation från en abstrakt idé till konkret arbete som centrala pedagogiska villkor som kan främja eller hindra elevens skapande och lärande.
- Hur diskuterar ni kring de förutsättningar, pedagogiska villkor, som finns i er undervisning i arbetet med att främja alla elevers lärande och skapande när ni väljer arbetssätt?
Artikelförfattarna lyfter den utvidgade betydelsen av begreppet lek där laborerande med perspektiv och nyfikenhet är något som pågår livet igenom. Fantasi och förmåga till inlevelse är viktiga komponenter i allt lärande och kan bland annat bidra till att utveckla empati och sociala färdigheter.
- Hur arbetar ni med lek, musik och rörelse i arbetslaget och på skolan?
- Hur ser ni att dessa typer av aktiviteter kan påverka exempelvis uppmärksamhet och socialt samspel?
I artikeln beskrivs makro- och mikroreglering som viktiga aspekter i utformandet av undervisning och skapande arbete för alla elever. elever. Makroreglering handlar om de yttre ramarna kring vad som ska göras såsom att miljön ordnas så att den stödjer den planerade aktiviteten. En tydlig struktur i uppgiftens olika delar både gällande det individuella och det gemensamma arbetet, att material som ska användas finns tillgängligt samt en genomtänkt planering för samarbete mellan elever är några exempel. Mikroreglering är lärarens medvetna och bekräftande förhållningssätt där det förmedlas på vilket sätt aktiviteten ska göras anpassat både efter gruppen och olika elevers behov.
- Vad skulle ni kunna beskriva som makro- respektive mikroreglering i genomförandet av undervisningsmoment där skapande arbete ingår?
- Vad på makro- och mikronivå kan lyftas som framgångsrikt i skapande arbete för elever som fått diagnos inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), läs- och skrivsvårigheter, dyslexi eller språkstörning?
- Vad på makro- och mikronivå kan lyftas som framgångsrikt i skapande arbete för elever som är nyanlända?
Planera och förbered
Exempel på aktivitet
Utgå från en redan planerad lektion eller ett lektionsmoment och förbered hur eleverna kan lära genom olika estetiska och multimodala uttrycksformer i ämnet. Utgå förslagsvis från förutsättningen, det pedagogiska villkoret, kring transformationer- övergångar. Planera val av metoder och arbetssätt så att eleverna kan lyckas i att överföra en abstrakt idé till något konkret till exempel bild, film eller utvidgad text. Tänk igenom vilka kritiska situationer som kan uppstå och där det kan behövas anpassningar och stöd. Ett förslag på anpassning är att eleverna med stöd av frågor får sätta ord på processen i sitt arbete tillsammans med kamrater eller lärare.
Använd gärna något av de kreativa pedagogiska förhållningssätten som beskrivs i artikeln "Att möta elever som utmanar extra" i del 7.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar